Sitemap XML – ako vytvoriť mapu stránok pre SEO

Sitemap XML – ako vytvoriť mapu stránok pre SEO

Sitemap alebo mapa stránok je XML dokument, ktorým vyhľadávač informujete o všetkých URL adresách vášho webu. Táto informácia o konkrétnych adresách je podstatná pre ich následné indexovanie a zobrazenie vo výsledkoch vyhľadávania. Čím je váš web väčší, čo sa počtu URL adries týka a samotnej štruktúry, tým je existencia a funkčnosť sitemap podstatnejsia. Výhodou mapy stránok je, že ju manuálne neaktualizujete a URL adresy sa do nej pridávajú automaticky. Vďaka tomuto automatickému procesu zabezpečíte, aby vyhľadávač vedel vždy o všetkých aktuálnych URL adresách a mohol s nimi pracovať v rámci výsledkov vyhľadávania. 

Nie všetky adresy budú v sitemap vďaka robots.txt

Skladbu samotných URL adries v sitemap si dokážete ovplyvniť v rámci vášho webu. Pomocou súboru robots.txt dokážete zamedziť vyhľadávaču k prístupu niektorých URL adries. Môžete zamedziť prehliadanie plošne adries, ktoré majú spoločný znak (napríklad sú to URL adresy týkajúce sa administrácie vašej web stránky alebo eshopu). Môžete tak vylúčiť aj rôzne iné adresy, na ktoré sa logicky nemajú dostať užívatelia z výsledkov vyhľadávania – tzv. SERP. Je to napríklad ďakovná URL adresa po odoslaní formulára, testovacie podstránky a i.

 

Máte sitemap a nie sú indexované všetky URL?

Ak máte sitemap a nie sú všetky URL indexované, skúste to podporiť napríklad pridaním sitemap k indexácií v rámci domény v Google Search Console

Sitemap do Search Console pridáte vložením jej URL adresy:

 

Následne už v tomto screenshote vidno, že sitemap je zaindexovaná a nástroj aj vygeneruje výsledok indexácie. Môžete si pridať viaceré sitemap do indexácie a sledovať ich stav.

Tým, že sitemap vložíte do Search Console zvýšite pravdepodobnosť indexácie všetkých adries. Je to spôsob, ako Google bot – robot od Google upozorniť na všetky a najmä nové URL adresy, ktoré priebežne na webe pribúdajú. 

Výhodou nového rozhrania a celkovo nástroja Search Console je aj index vášho webu. Môžete tak vidieť, ktoré adresy sú z indexu vynechané, z akých dôvodov a máte tak dokonalý prehľad o tom, či je všetko v poriadku alebo naopak či je treba niečo zlepšiť z pohľadu URL adries v indexe. Často sa totiť stane, že aj pomocou robots.txt máte zablokované alebo presmerované adresy, ktoré tam nepatria.

 

Nemám sitemap – je to chyba?

V zásade nie je, aj keď veľké weby, eshopy všeobecne a weby s väčším množstvom obsahu rozloženého do mnohých URL adries – pre všetky tieto typy je sitemap prakticky nevyhnutná. Bežné menšie len prezentačné web stránky sa určite zaobídu aj bez nej. Nakoľko však hovoríme o jednorazovej záležitosti – jej vytvorenia a následne automatických zmien bez vašich zásahov, stojí určite sitemap za zváženie v každom webe.

 

XML sitemap – odporúčaný formát odoslania URL webu

Už na začiatku článku sme spomenuli formát “.xml”. Je to odporúčaný formát pre odoslanie URL adries. Sitemap v príklade vyzerá nasledovne:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"

xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"

xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd">

<url>

<loc>http://example.com/</loc>

<lastmod>2006-11-18</lastmod>

<changefreq>daily</changefreq>

<priority>0.8</priority>

</url>

</urlset>

 

Ako si môžete všimnúť, sitemap obsahuje niekoľko prvkov, ktoré tvoria jej štruktúru. Nižšie ich popíšeme.

 

Pri tvorbe sitemap dodržujte všetky zásady

Aby bola sitemap indexovaná, je potrebné dodržať celú jej štruktúru bez zmien. Okrem toho odporúčame v prípade eshopov využiť aj tzv. Index sitemap.

 

Aktuálna URL adresa

Často sa nám stáva, že klient má v sitemap neaktuálne URL adresy alebo presmerovania – teda URL, ktoré sa presmerujú na iné. To sa nemôže stávať, pretože v sitemap musia byť vždy funkčné a aktuálne URL.

 

Frekvencia zmien

Informácia, ktorá hovorí o približnom intervale zmien. Či tu budete mať denne alebo týždenne je na vás.

Sitemap pre obrázky

Sitemap rozoznávame aj pre obrázky. Je špecifická nielen tým, že obsahuje len obrázky, ale aj jej formou – obsahom. V mnohých prípadoch je však sitemap pre obrázky zbytočná. Treba tu myslieť na crawl budget, ktorý má každý web iný a netreba ho často týmto spôsobom plytvať. 

Sitemap pre obrázky vyzerá nasledovne:

 

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"

        xmlns:image="http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1">

  <url>

    <loc>http://example.com/sample.html</loc>

    <image:image>

      <image:loc>http://example.com/image.jpg</image:loc>

    </image:image>

    <image:image>

      <image:loc>http://example.com/photo.jpg</image:loc>

    </image:image>

  </url>

</urlset>

 

Aj túto sitemap je potrebné vložiť do Search Console. 

 

HTML sitemap

Určite to poznáte, keď chcete na webe nájsť konkrétnu podstránku a neviete ju dohľadať v menu či v pätičke. Práve tento problém rieši HTML sitemap – teda sitemap pre nás – užívateľov. Umožňuje nám ľahšie sa orientovať na webe a nájsť to, čo hľadáme. Okrem výpisu všetkých podstránok obsahuje aj ich štruktúru a to pre ľahšiu orientáciu. Je to akési menu danej stránky, len všetky sú pod sebou a pomerne prehľadne zoradené bez zbytočného dizajnu.

 

Záverom pre vytvorenie sitemap

Sitemap je z môjho pohľadu určite podstatná.Stále však platí, že nezaručuje indexáciu webu a všetkých jeho podstránok – je len akýmsi pomocníkom pre vás ako aj pre robot, ktorý ju prehliada. Pri jej tvorbe dohliadnite na to, aby boli všetky URL aktuálne a sama sa vždy aktualizovala. Ak dodržíte štruktúru a tieto rady, vložením do Search Console získate často náskok pred konkurenciou. 

 

Ďaľšie články z kategórie

Návody a postupy

Veľkosť bannerov Google Ads a Seznam Sklik

Formát bannerov pre reklamy v Google Ads a Seznam Sklik je veľmi dôležité dodržať. Predpísané veľkosti, formát či dátovú veľkosť musí poznať grafik ešte predtým, ako sa pustí do kreatívy....

čítať článok

Podnadpisy (headers) H1-H6 – ako ich využívať pre SEO?

Štruktúra nadpisov H1 až H6 je veľmi dôležitým aspektom pri budovaní SEO. Nakoľko množstvo webov a eshopov je vytvorených zo šablóny a nie každý programátor dbá na to nadpisy, môžeme...

čítať článok

Google moja firma – kompletný návod na firemný profil v Google

Google moja firma či Google my business je dnes povinnou jazdou pre všetky spoločnosti, ktoré majú predajňu, kanceláriu či sídlo. “Byť na mape” ako sa často práve tomuto profilu hovorí,...

čítať článok

Certifikovaní

partneri