Podnadpisy (headers) H1-H6 – ako ich využívať pre SEO?

Podnadpisy (headers) H1-H6 – ako ich využívať pre SEO?

Štruktúra nadpisov H1 až H6 je veľmi dôležitým aspektom pri budovaní SEO. Nakoľko množstvo webov a eshopov je vytvorených zo šablóny a nie každý programátor dbá na to nadpisy, môžeme vidieť celú škálu nevhodne zakomponovaných nadpisov. Často duplicitné headings H1 na podstránkach spôsobujú veľmi vlažný rozbeh pri optimalizácií pre vyhľadávače a takisto spomaľujú aj ostatné podstránky, kde nadpisy absentujú alebo majú nelogickú štruktúru. Nižšie sa nachádza naše know-how pre správnu prácu s nadpismi. 

 

Čo sú nadpisy H1 až H6?

Nadpisom alebo podnadpisom rozumieme oddelenie jednotlivých blokov textu alebo iného obsahu slovami, ktoré označíme za nadpis. V tomto momente ste si v tomto článku prečítali už dva nadpisy a oba majú inú úroveň. 

Nadpis H1 je názov nášho článku: Podnadpisy (headers) H1-H6 – ako ich využívať pre SEO?

Nadpis H2 je nadpis oddeľujúci bloky textu v tomto článku: Čo sú nadpisy H1 až H6?

Logicky tak predelujú obsah na podstránke, H1 nadpisom začíname obsah písať a H2 či H3 nadpisy zvykneme využívať v tele podstránky, v tomto prípade v tele článku. 

 

H1, H2, H3 – aké nadpisy a kedy použiť?

H1 nadpis na každej podstránke – samostatnej URL adrese je vždy len jeden a unikátny. Na jednej podstránke príklad vasadomena.sk/nazov-podstranky by ste nemali mať viac ako len jeden H1 nadpis. Štandardne je to názov danej podstránky, kategórie, produktu – jednoducho názov. Považujem však za vhodné, ak sa H1 nadpis rozšíri aj o ďalšie kľúčové slová

Napríklad máte web, kde sa dajú vytvoriť a objednať vizitky online. Štandardne, väčšina webov by mala H1 nadpis ako “Vizitiky”. Ak by sme však chceli ponúknúť SEO o niečo viac, určite by som tento nadpis doplnil a viac vyšperkoval. 

Po úprave by tak mohol byť nasledovne: Vizitky s vlastným návrhom do 24 hod.

Áno, je dlhší, má viac aj kľúčových slov, ako napríklad “vlastný návrh” a takisto som zakomponoval aj 24 hod. a to pre odkomunikovanie vašej nosnej výhody. Ako veľký bude tento nadpis na podstránke je len na vás, tu už hovoríme o veľkosti písma, avšak v kóde bude označený ako nadpis H1. 

Ostatné nadpisy ako H2 či H3 by ste mali použiť podľa určitej logickej štruktúry. H2 nadpis, ako druhy najdôležitejší v hierarchií, by mal označovať podstatné nadpisy na danej podstránke, H3 nadpis označuje nadpisy s obsahom, ktoré svojou logikou spadajú pod rodičovský nadpis H2. Aby ste sa celkom nezaplietli, nižšie je vecná ukážka 🙂

H4 až H6 nadpisy sa zvyknú využívať skôr na názvy v pätičke, prípadne iné nepodstatné nadpisy ako “newsletter, o nás a pod.”, ktoré sú “nevyhnutné” a jednoducho patria do dizajnu a je potrebné ich oddeliť aj nadpisom. Nepoužívajú sa však v samotnom obsahu, len veľmi ojedinele.

 

Praktické ukážky využitia nadpisov

Raz vidieť, ako sto-krát čítať zrejme platí aj tu. Nakoľko sa pri odporúčaniach často stretávame s rovnakými chybami v nadpisoch, nižšie sa nachádzajú za nás odporúčané úpravy. Štruktúru nadpisov si môžete skontrolovať pomocou rôznych online free nástrojov (vo všeobecnosti nie sú príliš vhodné na kontrolu SEO, ale na tento účel postačia):

 

https://www.seoreviewtools.com/html-headings-checker/

 

https://www.seoptimer.com/h1-checker

 

https://seositecheckup.com/tools/heading-tags-test

 

Eshop – kategória

V kategórií eshopu máme tradične H1 nadpis označený názvom kategórie – odporúčam doplniť aj o ďalšie kľúčové slová a vytvoriť spojenie viacerých slov, napríklad kategória Notebooky výrobcu Lenovo na elektro eshope: Notebooky Lenovo – pracovné aj herné s SSD diskami

Následne zväčša nasleduje krátky popis kategórie, kde môžete použiť H2 nadpisy – napríklad v texte budete spomínať výber vhodného notebooku pre zákazníka, ale aj parametre či veľkosť. Nadpisy H2, ktoré môžete použiť sú: Ako si vybrať vhodný notebook?, SSD alebo HDD – výrazný rozdiel v rýchlosti a podobne. Ak sa pohráte s týmito nadpismi, máte skvelú štartovaciu pozíciu pre SEO.

Názvy produktov odporúčam nastaviť ako H3 nadpisy a generujú sa automaticky.

 

Web stránka – podstránka služby

Pri podstránke služby je celá logika nadpisov len na vás. Začíname nadpisom H1, ktorým označíme danú službu aj dovetkom, napríklad na webe zaoberajúcim sa zdravým životným štýlom a zostavovaním jedálnička: Zostavanie zdravého jedálnička na chudnutie

Ako H2 nadpisy sa môžu využiť logické nadpisy v rámci obsahu danej podstránky a H3 sa použije v prípade členenia. Napríklad H2 označuje jednotlivé sekcie – čo tvorí jedálniček, čomu sa vyvarovať pri chudnutí a pod. 

Ako nadpis H3 sa môžu použiť jednotlivé nadpisy v sekciách H2, napríklad pri vymenovaní nevhodných potravín alebo jednotlivých zložiek jedálneho lístka.

Verím, že vám tieto rady pomohli a budete vedieť, že na nadpisoch skutočne záleží. Nie sú len formálnou úpravou pri každej podstránke, ale takto oddeľujú obsah aj pre robot, ktorý ho prehliada. Ak správne označíte nadpisy na webe, určite to bude mať dobrý vplyv na SEO a celkovú návštevnosť webu.

Ďaľšie články z kategórie

Návody a postupy

Veľkosť bannerov Google Ads a Seznam Sklik

Formát bannerov pre reklamy v Google Ads a Seznam Sklik je veľmi dôležité dodržať. Predpísané veľkosti, formát či dátovú veľkosť musí poznať grafik ešte predtým, ako sa pustí do kreatívy....

čítať článok

Google moja firma – kompletný návod na firemný profil v Google

Google moja firma či Google my business je dnes povinnou jazdou pre všetky spoločnosti, ktoré majú predajňu, kanceláriu či sídlo. “Byť na mape” ako sa často práve tomuto profilu hovorí,...

čítať článok

Sitemap XML – ako vytvoriť mapu stránok pre SEO

Sitemap alebo mapa stránok je XML dokument, ktorým vyhľadávač informujete o všetkých URL adresách vášho webu. Táto informácia o konkrétnych adresách je podstatná pre ich následné indexovanie a zobrazenie vo...

čítať článok

Certifikovaní

partneri